Verksamhetsidé
Med demokratiuppdraget som utgångspunkt gör vi skillnad.
Genom inflytande och delaktighet skapar barnen samhället, tillsammans med pedagoger och vårdnadshavare.
Vi erkänner varandra och har tilltro till allas förmågor.
Genom att använda digitala och analoga verktyg blir barnen med kompetens i båda världarna.
Nyfiken mötesplats för lärande
Genom att uppmuntra barnens kreativitet, lek och nyfikenhet skapar vi en mötesplats för nyfiket lärande. Vi vill
uppmuntra olika estetiska uttrycksformer och ge utrymme för barns kreativitet och lust att skapa både spontant och i
samband med undervisning i olika ämnen. Det handlar om vår syn på miljön, materialet och förhållningssättet i mötet
med varandra. Barnen ska ha makt/rätt att påverka sin situation och möjlighet att utveckla sin nyfikenhet här och nu.
Med demokrati, inflytande och delaktighet som utgångspunkt
Förskolan arbetar för att vara en föregångare i att stärka barnens position i samhället. Barnet har rätt att vara med och
forma ett hållbart socialt, ekologiskt och ekonomiskt samhälle. Förskolan är en del av samhället och samhället är en
del av förskolan. De behov, intressen och erfarenheter som barnen på olika sätt ger uttryck för, utformarmiljön och
planeringen av förskolans utbildning och undervisning. Barn har rätt att uttrycka sin mening och bli lyssnade på.
Erkänna varandra och har tilltro till allas förmågor
Bejaka och synliggöra alla människor vilket innebär att vi tar till vara på erfarenheter och ser olika sätt, att tänka, göra
och lära sig som berikande.
Digitala producenter med kompetens
Skapa förståelse för den digitalisering de möter i världen genom att utforska växelspelet mellan det analoga och
digitala. Genom att ge tillgång till digitala verktyg får barnen uppleva möjligheter med det digitala och bli källkritiska.
Nyckelord
Ord vi använder i interaktion med barnen som vi ser medverkar till att vi följer vår verksamhetsidé är:
Samarbete, tillsammans, prova, fråga först, vänta, lyssna
Inspirationsord
Ord vi inspireras av för undervisning och förskolans utbildning:
Lustfyllt, kreativitet, estetik, lek, glädje, mångfald